Hollym Corp., Publishers

 
 

[Arts]
[Contemporary Korean Arts 14] Korean Painting: From Modern to Contemporary, 1945-1980s 한국 현대 회화의 흐름
by Cho Eun-jung
   160 p
   2015 Oct.
   
   10,000 KRW
   English
   
   978-1-56591-347-9


General View of Korean Artists and Their Paintings from 1945 to 1980s

History of Modern and Contemporary Korean Painting

Korean Painting: From Modern to Contemporary, 1945-1980s is intended for the use of those who are curious about the modern history of Korean art, especially in the field of the painting. Compared to earlier art book series which focused on specific topic like diaspora-artist, women artists, abstract painting, the newly released book shows the history of modern and contemporary Korean painting through its selected introductions of artists and their paintings from 1945 to 1980s. The book also contains developing stages, historical contexts, important artists, and movements of Korean art history.

Since beginning of the 20th century, Korean society was a state of confusion and disorganized change: Japanese occupation of Korea, the U.S. and Soviet Union’ military rule, the Korean War, and division of territory. This book contains the individual and group movements and experiments of the period in Korean art world which is closely connected with these political situations. In the first and second chapters, it is presented one by one: problem of cultural identity under the Japanese colonial era, art groups of the liberation period, neo-realists group, and art activities during the Korean War. In the third and fourth chapters, it is introduced that the development of art college and National Art Exhibition, and pluralistic movements after the Korean War. The fifth and sixth chapters contain 1970s’ conceptual art and monochrome painting, and 1980s’ Minjung art and realism art. The last chapter deals with the terms of modernism.

The book will encourage readers to take an interest to the ceaseless struggles of Korean painters and to understand the many causes of the actions behind various conflicts between generations, schools, and tendencies. This book will continue to help the world public’s understanding and interest in modern art by introducing not only the modern art of Korea but that of foreign countries.



Preface

01 Introduction: Aftermath of Japanese Colonialism and the Problem of Cultural Identity

02 From the Liberation to the Korean War

•Art Groups of the Liberation Period
•Neo-Realists Group and Birth of Formative Ideology in Modernism
•Art Activities during the Korean War

03 Formation of Academism

•The Development of Art College
•The Rise and Fall of National Art Exhibition of the Republic of Korea

04 Pluralistic Movements after the Korean War

•Declaration of Anti-National Art Exhibition (Anti-Gukjeon) and Informel Movement
•Korean Artists in the Period of International Biennales
•Figurative Artists, the Outsiders

05 Avant-Gardes and Conservatives of the 1970s

•Introduction of Conceptual Art
•Monochrome Painting

06 Counterattack of the Image in the 1980s

•Minjung Art and the Aesthetics of Realism
•Beyond the Restriction of Modernism

07 Conclusion: Modernism, Modernity, Modernization

Notes
Bibliography
Plates

조은정 Cho Eun-jung

• 서울대학교 미술대학 서양화과 졸업
• 서울대학교 대학원 서양화과 졸업
• 테살로니키 아리스토텔레스 대학교 역사와 고고학과 졸업 (박사)
• 대전 시립미술관 학예연구실장 (2005)
• 현재 국립 목포대학교 미술학과 재직

• BFA in Painting, College of Fine Arts, Seoul National University
• MFA in Painting, Seoul National University
• Ph.D. in Archaeology and History of Art, Aristotle University of Thessaloniki
• Former Chief Curator, Daejeon Museum of Art (2005)
• Associate Professor of Department of Fine Arts, Mokpo National University (since 2006)

주요 저서 Major Publication

• 논문 Academic papers
「유클리드 광학과 초기 선원근법 이론의 형성」(미술이론과 현장 제18호, 한국미술사교육학회, 2014. 12), 「파노프스키와 미술사학의 대중화: 『도상해석학 연구』(1939) 다시 보기」(미술이론과 현장 제17호, 한국미술이론학회, 2014. 6)
“Euclid’s Optics and Formation of Nascent Linear Perspective Theories”, “Panofsky and the Popularization of Art History: Rethinking Studies in Iconology (1939)”

• 공동 저서 Co-authored books
『서양미술사전』 (미진사, 2015) Western Art Dictionary

• 번역서 Translation
『고대의 재발견 - 그리스 미술』 (예경출판사, 2004) Greek Art & Archaeology

한 눈에 살펴보는 한국 근현대 회화사

광복부터 1980년대까지 한국 화단의 주요 이슈, 미술가, 작품

『Korean Painting: From Modern to Contemporary, 1945-1980s』은 광복 이후 1980년대까지 한국 근현대 회화의 흐름을 보여주는 영문 도서이다. 한국 현대예술 시리즈 중 앞서 출간된 미술 도서는 디아스포라, 여성 미술가, 추상이라는 특정 주제를 다룬 데 비해, 이 도서는 한국 근현대 회화를 전반적으로 소개한다. 광복 이후 진행된 구상과 비구상의 양대 계보, 70년대 실험 미술, 80년대 민중 미술 등을 전반적으로 서술하며 각 시기 별로 화단에 대두되었던 주요 이슈들과 해외 동향의 유입 및 한국 미술가들의 해외 진출 등을 일목요연하게 확인할 수 있다.

20세기 초부터 우리나라는 일제식민지, 광복, 미군정과 소군정의 분할통치, 한국전쟁, 분단 등 정치사회적으로 혼란과 변화를 맞는다. 본 도서는 일제 강점기 때부터 논의를 시작하는데 당시 상황이 우리 현대 미술사에 미친 영향이 크기 때문이다. 2장은 1945년 광복 이후 정치적 이념에 따라 뭉치고 흩어진 미술 단체들, “신사실파”의 전위적 성향, 그리고 1950년대 한국전쟁기 미술가들의 활동을 소개한다. 3장은 현대 미술교육기관의 발전을 보여주고 대한민국미술전람회의 창설과 굳어진 관행에 대해 비판한다. 4장은 1960년대 본격화된 한국 미술가들의 해외 진출과 당시 유행했던 앵포르멜 미술, 그리고 특정 유파나 사조에 속하지 않았던 작가를 소개한다. 5장에서는 1970년대 등장한 개념미술과 행위미술, 그리고 단색화를 살펴본다. 6장에서는 1980년대 태동한 민중미술과 현대 미술의 추상적 사조에 반발해 도약한 구상미술에 대해 다룬다. 마지막 장에서는 모더니즘 개념에 대한 질문과 시대 구분 및 역사 인식을 제고할 필요성을 제시한다.

이 도서는 한국의 시대적 흐름과 함께 한국 근현대 미술의 중심에 있던 작가를 큰 그림을 그리며 파악할 수 있으며, 그들의 주옥 같은 회화 작품을 다량 소개한다. 국내 화가의 우수성을 세계에 알리는 좋은 기회가 될 것이고 현대 한국미술사에 대해 균형 잡힌 개요가 필요한 독자에게 적합한 책이 될 것이다.