Hollym Corp., Publishers

 
 

[Arts]
[Contemporary Korean Arts 15] Postmodern Art in Korea: From 1985 on 한국의 포스트모던 미술
by Chung Young-mok 정영목
   152 p
   2015 Oct.
   
   10,000 KRW
   English
   
   9781565913493


A Discourse on Postmodern Art in Korea

With a Critical Perspective on Postmodernism in Korean Contemporary Art

Postmodern Art in Korea: From 1985 on is written with a critical perspective on how postmodernism in Korean contemporary art has influenced the political and social environment. For reader’s accommodation, the book introduces Korean postmodern art as four fields—painting, sculpture/installation, photography, and video/moving image. In Korea, the discourse on postmodernism started in the late 1980s, resulting in heated cries for democratization within society. The book deals with not only the issues on postmodernism in Korea, the problem of acceptance and interpretation of Western art trend, but also Korean artists and their artworks which classified as postmodern art despite of its difficulty of classification.

The first chapter examines the international flow of postmodernism before looking into the tendencies and nature of Korean postmodern art. The chapter two shows the problems which appeared in Korean postmodernism and issues related to acceptance and interpretation. Chapter three contains Korean postmodern artists and their artworks which are categorized by painting, sculpture/installation, photography, and video/moving image. Suh Yong-sun, Choi Jin-wook, Kwon Yeo-hyun, and Kim Nam-pyo are introduced in painting field. In sculpture and installation field, Yoon Dong-chun, Kim Myung-hye, Cho U-ram, Suh Do Ho, and Oh In-hwan are presented. Jung Yeon-doo, Kim Yun-ho, Lee Kang-woo, Yoon Jeong-mee are introduced in photography field. Additionally, Paik Nam June and his video art theory are dealt with in video/moving image field.

The signs of the postmodernism in 1990s conflicted with the existing system but played a positive role in various genres of art as the principal agent for change. Because the contents of book deal with the "contemporary" art, the formulated and fixed introduction of Korean postmodern art is not existed. For that reason, the author’s critical review on Korean postmodern art is called for. The introduced artists and their artworks of this book are existed beyond Korea now. The book will promote current status and specialty of Korean Postmodern art overseas and to improve interchanges of arts around the world.


Preface

01 Issues on Postmodernism

02 Postmodernism in Korea

•Presenting the Problem
•The Fallacy of Style and Korean Modernism
•Issues Related to Acceptance and Interpretation
•Postmodernity

03 Postmodern Art in Korea

•Painting
•Sculpture/Installation
•Photography
•Video/Moving Image

04 Postmodern, Since Then―Critique and Prospect

Notes
Bibliography
Plates

정영목 Chung Young-mok

• 일리노이주립대학교 미술대학 미술사전공 학사
• 일리노이대학(어바나-샴페인) 미술사학과 석사 & 박사
• 숙명여자대학교 미술대학 회화과 조교수 역임 (1990~1993)
• 서울대학교 미술대학 서양화과 재직 중

• BA in Art History, Illinois State University
• MA & Ph.D. in Art History, University of Illinois at Urbana-Champaign
• Former Assistant Professor of Department of Painting, Sookmyung Women’s University
• Professor of the College of Fine Arts, Seoul National University

주요 저서 Major publications

『조선을 찾은 서양의 세 여인: 시선에 갇힌 진실』 (서울대학교출판문화원, 2013), 『시선의 정치: 서용선의 작품세계』 (학고재, 2011), 『장욱진 카탈로그 레조네』 (학고재, 2000), 『현대서양미술사, 1870~1945』 (CD-ROM, 세광데이타테크, 1993)
Three Western Ladies in Chosun: Truth Confined by the Eyes, Politics of Gazing: Suh Yong-sun's Art Works, Chang Ucchin, Catalogue Raisonné: Oil Painting, Modern Western Art History, 1870-1945

한국의 포스트모던 아트

1985년 이후 부상한 포스트모던 논의를 비롯해 우리 예술가와 작품을 비평적 관점으로 소개하다


『Postmodern Art in Korea: From 1985 on』은 1985년 이후 급작스럽게 부상한 포스트모던 논의를 시작으로 가장 최근까지의 한국 현대미술을 비평적 관점으로 소개하는 영문 도서이다. 회화, 조각, 설치, 사진, 영상 중심의 한국 현대미술사를 주제와 형식에 초점을 맞춰 분석한다. 포스트모더니즘은 진원지인 미국에서 논의가 시들어갈 때 한국에서 새로운 미술운동으로 시작되었다. 1장은 포스트모더니즘이라는 용어 사용과 한국 사회 각 분야에 적용된 포스트모더니즘의 열기에 대해 설명한다. 1960년대 화단을 지배한 추상회화에 대한 아쉬움과 외국사조의 도입 후 독창성과 독자성 문제를 피력한다. 2장에서는 한국에서 포스트모더니즘이 어떤 의미인지 설명하고 3장은 포스트모던 예술을 회화, 조각과 설치, 사진, 비디오와 영상으로 분류하여 작가와 작품을 소개한다.

회화에서는 형상성의 회복을 보여주는 서용선과 최진욱, 권여현과 김남표를 소개한다. 조각과 설치 부문에서는 일상의 오브제를 사용해 개념적인 작품을 보여주는 윤동천, 상징과 은유를 설치 작품으로 보여주는 김명혜, 테크놀로지의 발전과 미래 문명을 상징하는 작품을 만든 이불과 최우람의 예술을 보여준다. 또한 기념비적 작품 활동을 하는 서도호, 향과 재를 사용하여 정체성에 대한 고민하는 오인환을 소개한다. 사진 부문에서는 예술과 현실, 꿈과 실재의 경계를 뒤섞는 정연두, 풍경을 분석적이며 비판적으로 기록하는 김윤호, 사진의 정치 사회적 역할을 드러내는 이강우, 보편화된 관습을 보여주는 윤정미의 사진을 살펴볼 수 있다. 비디오 영상 부문에서는 TV, 비디오, 영상, 기타 전자 매체들이 현대미술의 영역을 점유하게 된데 획기적인 역할을 한 백남준의 비디오 예술론과 백남준 이후의 비디오 영상미술, 그리고 디지털 유연성의 필요성을 말하고 있다.

동시대 미술을 다루고 있기에 포스트모던 예술가에 대한 정립된 소개보다는 필자의 비평적인 관점으로 한국 현대 예술을 알아가는 재미가 있다. 본 도서에서 소개된 예술가들과 작품은 이제 한국을 넘어 세계 전체 맥락 안에서 논의해도 부족하지 않다. 본 도서를 통해 한국의 포스트모더니즘의 흐름과 특징을 해외에 널리 알리고 국제예술교류 증진에 기여하기를 기대한다.